woensdag 30 april 2014

Soep

Ik stap 'De Veluwse Slager' binnen.
Terwijl de man op wie ik eerst even moet wachten - er is verder niemand in de zaak - de bestelling klaarmaakt, bespreken we de aankomende buien .. in relatie tot tuinieren.
Ik bedoelde te zeggen dat het van mij mocht gaan regenen want ik was net klaar met het tuinwerk. Hij begreep dat.
Hij vraagt of het wat meer mag zijn, ik weet eigenlijk niet waarom want het is niet een stuk, het is poulet.
Enfin, kan mij het schelen. Doe eens gek.
Het is zeker drie jaar geleden dat ik bij een slager ben geweest.
Uiteindelijk blijk ik voor 4 dagen vlees nog geen 5 euro te hoeven betalen.
De van oorsprong Turkse man vertelt dat zijn broer had gebeld
en dat hij nog kippenvel krijgt als hij eraan denkt.
Zijn familie woont in de buurt van de Zwarte Zee en daar heb je een gigantische hoeveel notenbomen en daaronder is een streek met perziken. Na het mooie weer vroeg dit jaar is er vorst geweest en de hele oogst is naar zijn grootje.
Wat erg! Ik vraag nog wat hij nu moet doen, en hij vertelt dat het een probleem is dat zij niks doen, zij afwachtend zijn, ze hebben 1 product en komen niet op het idee om wat anders te gaan doen, zoals iemand in Nederland zou doen.
Ik hoop niet dat ik de enige klant was vandaag, zo een aardige man, met zo een nette zaak, die verdient veel klandizie. Maar ja. Supers enzo. Denk ik.
Daarna ga ik een dierenspeciaalzaak in, waar ik ook nog nooit ben geweest en betaal twee euro minder voor de enige brokken die mijn kat eet. Mazzeldag.

Eindelijk vermoeid van het spitten, wieden en planten voldaan thuis, heeft het nog steeds niet meer dan een drupje geregend, terwijl het uren dreigde door donkere luchten, gedonder in de verte en weerlichten.

De soep voor morgen staat op, het ruikt al lekker!

1 opmerking: