zondag 6 april 2014

Arenlezen

'De arenlezende boerin', is een kunstwerk van Vincent van Gogh, uit 1885.
De poster hing tot voor kort bij mij in de gang. Tot mijn schande heb ik het nooit geweten.
Ik zag altijd een zaaiende vrouw.
Maar ze verzamelt dus aren, want dat is wat 'arenlezen' betekent.



'Arenlezende vrouwen' ook op dit doek van een tot de voor kort mij onbekende dorpsschilder J. van de Burgt. Onderstaande informatie van weblog Boekel700.nl

Bron: Heemkundekring Sint Achten op Boeckel

Uit: Nieuws van de Week

Zaterdag, 23 december 1905

Hoe onze dorpsschilder J. van de Burgt zijn komkommertijd op nuttige wijze weet te besteden, is bij hem aan huis te zien; welke bewonderingswaardige schoone schilderstukken, met zijn fijne penselen, zoo echt natuurlijk weet hij na te bootsen, dat men er verbaast van staat in ons nederig Boekel zulk een nederig kunstwerk aan te treffen, die een Millet durft nawerken met zijn “angelus”, “aardappels pooten”, “aren lezen”, de Onbevlekte Ontvangenis”, enz., enz. Waarlijk, bij het aanschouwen van deze reproducties een woord van lof aan deze bekwame schilder en hem van harte succes in zijn zaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten